Wprowadzenie
Remote Config
jest usługą w chmurze, która pozwala na zmianę zachowania, ustawień czy wyglądu aplikacji bez konieczności pobierania aktualizacji. Za pomocą konsoli Firebase
lub REST API
można kontrolować i propagować wartości konfiguracji dla wszystkich lub wybranej grupy użytkowników. Dodatkowo wykorzystanie danych z usługi Analytics
ułatwia analizę grup odbiorców. Aplikacja sprawdza dostępność aktualizacji, przeprowadza modyfikacje ustawień (bez wpływu na wydajność) przechowując konfiguracje w obiekcie Singleton
, a w przypadku braku zmian na serwerze wykorzystuje lokalne wartości domyślne.
Parametry i warunki
Konfiguracja składa się z parametrów opisanych parą klucz-wartość
i wartościami domyślnymi
oraz warunkami
(zbiór reguł) używanymi w celu kierowania konfiguracji do wybranego segmentu odbiorców. Konstruując wyrażenia warunkowe można wykorzystać m.in. następujące reguły: wersja aplikacja
, wersja systemu
, kraj
, region
, język
, właściwość użytkownika
, losowość
. Zgodnie z ustalonymi priorytetami najpierw sprawdzane są wartości po stronie serwera, które przyjmują wartość dla pierwszego spełnionego warunku. Jeśli żaden warunek nie został spełniony wówczas zwracana jest wartość domyślna z serwera lub lokalna, a w przypadku jej braku przyjmowana jest domyślna wartość inicjalizacyjna danego typu (np. Int = 0
, Boolean = false
).
Użycie
Aby wykorzystać Remote Config w aplikacji należy dodać parametry i warunki w konsoli Firebase (lub przy pomocy REST API), uzyskać instancję FirebaseRemoteConfig
, ustawić domyślne lokalne wartości parametrów w aplikacji w pliku zasobów xml
(lub w obiekcie Map
), użyć parametry w kodzie oraz podjąć próbę pobrania konfiguracji z serwera metodą fetch
.
Prognozy
Usługa Firebase Predictions
wykorzystuje uczenie maszynowe
oparte o dane analityczne (pochodzące z Firebase Analytics
) w celu tworzenia dynamicznych segmentów
użytkowników na podstawie ich zachowań w aplikacji. Utworzone w ten sposób prognozy grupy użytkowników mogą być wykorzystane do wybierania odbiorców zdalnej konfiguracji (Remote Config
), wiadomości i notyfikacji (Cloud Messaging
, In-App Messaging
) czy też testów A/B (Testing A/B
). Dzięki temu zwiększenie liczby konwersji, kierowanie kampanii, dostosowanie treści i interfejsu użytkownika zgodnie z jego preferencjami i strategią marketingową staje się jeszcze prostsze. Dodatkowo testy A/B pozwalają na przeprowadzenie eksperymentów pod kątem optymalizacji zajścia pewnej akcji dla usług zdalnej konfiguracji oraz wiadomości i notyfikacji. W rezultacie zwracane są wyniki konwersji dla różnych wybranych wariantów co ułatwia testowanie i porównanie zmian w interfejsie użytkownika i kierowanych kampaniach oraz podjęcia decyzji o ich wprowadzeniu dla szerszej grupy odbiorców.